De keerzijde van digitalisering

Nederland is al sinds jaar en dag koploper op het vlak van digitalisering. In de recente EU ranglijst zijn we echter een plaatsje gezakt naar nummer drie. Direct achter Finland en Zweden. De belangrijkste reden daarvoor is de beperkte beschikbaarheid van kennis. Het vinden van voldoende werknemers met digitale vaardigheden op bijvoorbeeld het vlak van […]

De strategie is er, nu de realisatie!

  Veel onderwijsorganisaties zijn in de afgelopen jaren bezig geweest met het opstellen van een visie en strategie voor het beter gebruik van IT in de klas. Het maken van de vertaling van een strategisch beleidsplan naar een visie lukt steeds beter. Daarna komt het er op aan dit te vertalen naar actie. We horen […]

AVG? Maak het niet te moeilijk!

De strategie is bepaald, de organisatie heeft input geleverd, de juiste ICT-middelen zijn aangekocht en ingesteld en de dagelijkse gang van zaken is weer opgepakt. Een geslaagd project! Of toch niet? In veel projecten wordt vergeten dat juist de adoptie en optimalisatie van deze ICT-middelen zo belangrijk is, ook als het gaat om de informatiebeveiliging […]

“Ontzorging”, of de regie in eigen hand?

U zoekt een IT dienstverlener, en het liefst ééntje die alles voor u doet; geen sores en één aanspreekpunt als zich problemen voordoen. ‘Ontzorging’, dat is wat u wilt en tegen minimale kosten. U gaat de markt op en kiest voor de partij die het best bij u past. In het onderwijs komen wij nog […]

Het organiseren van IT is een must

Vraag aan een makelaar wat de drie belangrijkste aspecten zijn bij het verkopen van een huis en het antwoord al zijn: locatie, locatie en locatie. Bij het toepassen van IT in het onderwijs geldt iets vergelijkbaars: organisatie, organisatie en organisatie. Op veel scholen ligt de nadruk nog altijd op randvoorwaarden. Vooral de keuze voor het […]

De AVG: één jaar onderweg!

Vanaf 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming daadwerkelijk gehandhaafd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Inmiddels zijn we een jaar verder en maakt zo ongeveer iedereen de balans op. Afgelopen week waren er diverse bijeenkomsten waarin bij het “jubileum” werd stil gestaan. Ik werd zelfs nog gebeld door de redactie van RTL-nieuws die er een […]

#Keuzestress: ‘Links of rechts?’

Heeft u wel eens last van keuzestress? Vast wel. Nu is dat op zich geen ramp als u bij de supermarkt moet kiezen welke pindakaas u deze week weer eens gaat nemen. Het wordt echter lastiger als het keuzes betreft die een grote impact (kunnen) hebben op uw organisatie. “Wat voor een device gaan we […]

#Keuzestress: ‘Volledig web based werken: kan dat?’

Volledig web based werken wil zeggen: ‘zonder iedereen gebruik te laten maken van een kostbare cloud desktop’. Afgelopen jaar is DeBasisFluvius, een stichting voor primair onderwijs in Arnhem, de uitdaging aangegaan en heeft gekeken hoe ver men kon komen. Aanleiding Belangrijkste aanleiding om vorm te geven aan een volledig webbased digitale leer- en werkomgeving (DLWO) […]

Mini-seminar: ‘Wordt het, Microsoft en/of Google of…?’

De vele functionaliteiten die een cloudplatform als Microsoft of Google  biedt, moeten aansluiten bij de gebruikerswensen en de wensen van de school. Dat is wel het minste wat je mag verwachten. Maar wat zijn die gebruikerswensen dan? Wat willen we überhaupt? Samenwerken, ja,.. maar op welke manier? Hoe willen we met wie communiceren en waar […]

Stel prioriteiten!

Regelmatig zie ik oproepen in de media verschijnen waarin aandacht wordt gevraagd voor een onderwerp dat goed is voor de ontwikkeling van kinderen. En een onderwerp dat vooral in het onderwijs opgepakt dient te worden. Meestal wordt dit vertaald naar iets extra’s. En dat laatste is het probleem. Keuzes maken Het onderwijs zit al vol […]