2018 Wordt het jaar van de digitale leer- en werkomgeving (DLWO)

2018 Jaar vd DLWO - Expanding Visions

In 2013 voorspeldde we dat 2014 het jaar van de digitale leer- en werkomgeving (DLWO) zou worden. Deze voorspelling is toen niet uitgekomen. Voorspellen is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Nu voorspellen we dat 2018 het jaar van de DLWO gaat worden. De tijd is rijp. Een aantal zaken komen nu bij elkaar. We geloven […]

Nee, echt! Ik was daar niet bij!

Als fervent gebruiker van Facebook post ik ook regelmatig een foto van één of meer gezinsleden (Instagram zit veel minder in mijn systeem). Tot voor kort zag ik het gevaar daar niet zo van in. Leuk toch, familie en vrienden op de hoogte houden van onze belevenissen? En ik heb mijn account afgeschermd. Ik ben er […]

21st century skills: meer dan holle retoriek?

Volgens Erik Meester, Sarah Bergsen Paul Kirschner niet. In hun artikel “De holle retoriek van 21st century skills. Hoezo is kennis minder belangrijk?” vegen zij de vloer aan met Sir Ken Robinson en anderen die beweren dat kennis steeds minder belangrijk wordt en wij kinderen vooral algemene vaardigheden moeten aanbrengen. Kirschner roeit hiermee weer tegen […]

Studierichting: We leiden op voor een baan die niet meer bestaat

Als school leiden we leerlingen en studenten op voor een baan die in het verlengde ligt van de studierichting. Althans dat is de verwachting. Of dat voor alle beroepen nog opgaat is maar zeer de vraag. Over 5 jaar hebben we beroepen die we nu nog niet eens kennen. Daar tegenover staat dat er over […]

Een spetterend 2018!

2018 | Expanding Visions

Beste lezers, 2017 is voorbij gevlogen. Het jaar waarin de Chromebook definitief het onderwijs veroverde. Een jaar waarbij niemand meer om ‘Leren met IT’ heen kon. De vraagstelling is omgeslagen van ‘waarom’ en ‘wanneer’ naar ‘hoe pakken we dit nu aan’. De cloud is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Transformatie van IT beheer […]

Blockchain? Nog maar even niet.

Blockchain in het onderwijs

Ook in het onderwijs heeft men de mond vol over het toepassen van blockchain technologie. Een van de bekendste verschijningsvormen van blockchain is de crypto munt bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor een groot aantal toepassingen worden gebruikt. Maar wat is blockchain nu eigenlijk? Wat is blockchain? Wikipedia leert ons het volgende: “Een blockchain […]

Onderwijsseminars: ‘De digitale leeromgeving in de praktijk’

Eén PO- en één VO-onderwijsseminar m.m.v. : Google, Onderwijs Primair, The Rent Company, Aerobe DLO en Expanding Visions. Het leren met IT is inmiddels niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Iedereen moet daarbij in zijn eigen tempo kunnen groeien zonder dat dit extra inspanning en tijd kost. Een digitale leeromgeving speelt in […]

Charles Darwin: Waarom flexibiliteit voor standaardisatie gaat

Charles Darwin

Standaardisatie op Microsoft, Google, Apple of Amazon? Vanuit een rationeel oogpunt lijkt het logisch om voor één softwareleverancier te gaan. Standaardisatie dus. Een geïntegreerde oplossing klinkt aantrekkelijk. Producten sluiten dan mooi op elkaar aan. In theorie althans. In de praktijk valt dit nog wel eens tegen. De grote softwarebedrijven kopen andere bedrijven met innovatieve concepten […]

Het toepassen van IT moet je organiseren

Toepassen van IT

Dat IT in het onderwijs een steeds belangrijkere plek krijgt is vooral te zien aan het aantal apparaten wat de scholen wordt binnen gesjouwd. Op zich is dat prima, zonder spullen wordt het sowieso niets. Maar met het effectief en zinvol gebruik van IT in het onderwijs heeft dat aantal niet zoveel te maken. Succesvol […]

Blippar: creëer zelf educatieve content met augmented reality

Blippar - Expanding Visions

Augmented reality wordt pas echt makkelijk gemaakt met Blippar. Met de Blippar-app op je smartphone scant je camera voorwerpen. Deze zoekt dan op internet of het voorwerp herkent kan worden. Lukt dit dan worden de gevonden internet-verwijzingen opgeslagen en ga je met één klik er naar toe. Is er toegevoegde informatie beschikbaar dan wordt er […]