De strategie is er, nu de realisatie!

 

Veel onderwijsorganisaties zijn in de afgelopen jaren bezig geweest met het opstellen van een visie en strategie voor het beter gebruik van IT in de klas. Het maken van de vertaling van een strategisch beleidsplan naar een visie lukt steeds beter. Daarna komt het er op aan dit te vertalen naar actie.

We horen dan vaak dat er een projectleider op gezet wordt terwijl er niet één project is, maar een hele serie van projecten om het gewenste resultaat te bereiken. Een programmaplan waarin de verschillende projecten een relatie met elkaar hebben is nodig! Een programmamanager gaat er echter (terecht!) vanuit dat de route bekend is en dat de organisatie precies weet wat er nodig is voor een goede landing. Het risico bestaat dat een programma dan te lang duurt en niet het gewenste resultaat oplevert. 

Ik denk dat het beter idee is om eerst het speelveld te verkennen en dit klaar te maken voor een succesvolle implementatie. In militaire termen heet zoiets een kwartiermaker. 

Kwartiermakers lopen voorop om een veilige plaats te creëren voordat de rest van de troepen aankomt. Feitelijk zijn het de hulpverleners voor de rest van het leger. Weer terug naar uw programma, treft de kwartiermaker de voorbereidingen voor de komst van een andere manier van werken met IT, waarna de programmamanager de klus af kan maken. 

Gaat u volgend jaar ook kwartiermaken?

Pieter Roovers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *