Het organiseren van IT is een must

Vraag aan een makelaar wat de drie belangrijkste aspecten zijn bij het verkopen van een huis en het antwoord al zijn: locatie, locatie en locatie. Bij het toepassen van IT in het onderwijs geldt iets vergelijkbaars: organisatie, organisatie en organisatie.

Op veel scholen ligt de nadruk nog altijd op randvoorwaarden. Vooral de keuze voor het device is een dankbaar onderwerp. Kiezen we voor een chromebook of een iPad? Ook belangrijk maar tegelijkertijd is dit ook een relatief eenvoudig vraagstuk. Toch gaat het dan nog met enige regelmaat fout. Scholen die kiezen voor apparaat A en er na verloop van tijd achter komen dat apparaat B toch een betere keuze zou zijn geweest. Het wordt al lastiger bij de keuze en inrichting van een digitale leeromgeving. Als er iets vaak mislukt dan zijn het wel implementaties van ELO’s.

Deze twee voorbeelden liggen echter nog behoorlijk dicht tegen het onderwijs aan. Het gaat (deels) om de vraag hoe we digitaal leren vorm willen geven. Je zou denken dat hier dus door de school een goed antwoord op kan worden gegeven. Maar dat valt dus tegen. Tegelijkertijd zijn deze voorbeelden nog maar het topje van de digitale ijsberg. Onder water wordt IT al gauw erg ingewikkeld. Software wordt steeds vaker gekoppeld aan andere software en als we niet uitkijken creëren we een spaghetti aan toepassingen met alle ellende van dien.

Wat wij in onze praktijk vaak zien is dat het onderwijs op zich goed in staat is om haar visie op onderwijs te vertalen naar doelstellingen over het ‘leren met IT’. Maar vervolgens blijft men hangen op de randvoorwaarden: netwerk, devices en een leuke ELO. Het echt succesvol toepassen van IT in het onderwijs gaat echter vooral over processen, vaardigheden en het realiseren van de spreekwoordelijke brug tussen vraag en aanbod. En dat is veel moeilijker, kost tijd en geld en vraagt om specifieke kennis.

Pak de gemiddelde IT begroting op een onderwijsinstelling (als die er al is) er maar eens bij. Behalve veel spullen is qua organisatie waarschijnlijk alleen het systeembeheer opgenomen. De zo noodzakelijke digicoach (die vaak verdwijnt in een paar taakuurtjes) en al helemaal de rol van informatiemanagement ontbreekt in de meeste gevallen. En dat terwijl juist deze onderdelen het succes bepalen. Als u echt werk wil maken van het ‘leren met IT’ dan is een stevige organisatie absoluut noodzakelijk. Dat kost tijd en geld maar als u het niet doet zijn al die investeringen in randvoorwaarden weggegooid geld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *