#Keuzestress: ‘Links of rechts?’

Heeft u wel eens last van keuzestress? Vast wel. Nu is dat op zich geen ramp als u bij de supermarkt moet kiezen welke pindakaas u deze week weer eens gaat nemen. Het wordt echter lastiger als het keuzes betreft die een grote impact (kunnen) hebben op uw organisatie. “Wat voor een device gaan we in het onderwijs gebruiken? Welke Elektronische Leeromgeving (ELO) past het beste bij ons?” Belangrijke vragen die niet altijd een eenvoudig antwoord hebben.

Impact ELO

Dit soort vraagstukken verschillen natuurlijk wel in complexiteit en gewicht. De impact van een ELO is van een andere grootte dan het soort apparaat dat men gaat gebruiken. Maar er is hierbij wel iets geks aan de hand. Een keuze voor een toepassing die het onderwijs heel erg ‘raakt’ (zoals bijvoorbeeld een ELO) zou juist eenvoudiger moeten zijn. U heeft immers een heldere visie op onderwijs en weet wat u daarmee wilt bereiken. En vooral hoe. Maar toch worstelen veel onderwijsinstellingen met dit vraagstuk. De reden hiervoor ligt deels in het ontbreken van kennis. Wat voor type producten zijn er? Wat doet de markt? Wat is de richting die uitgevers opgaan? Tegelijkertijd is dit kennis die relatief eenvoudig te vergaren is. Dat is dus niet het probleem.

De crux

De crux van de problematiek ligt op een ander vlak. Hoewel scholen een goed uitgekristalliseerde visie op onderwijs (kunnen) hebben wordt de vertaalslag naar wat dit betekent voor het leren met IT onvoldoende gemaakt. En dat leidt met enige regelmaat tot ongelukken zoals keuzes op het vlak van IT die volstrekt niet aansluiten bij de wijze waarop men onderwijs geeft.

Een heldere strategie

Belangrijke keuzes kunnen niet worden gemaakt zonder een heldere strategie (in de vorm van een blauwdruk) die weer voortkomt uit de visie op onderwijs. Bij het nemen van beslissingen kunnen we vervolgens steeds terugkijken naar deze blauwdruk. Past deze beslissing wel bij onze strategie? Tegelijkertijd is het proces om te komen tot een strategie (wij noemen dit ook wel een bestemmingsplan) van groot belang. De uitkomsten en gevolgen (voor bijvoorbeeld de organisatie) kunnen een flinke impact hebben. Zonder draagvlak is het dan ook gedoemd te mislukken. Vervolgens dient de strategie ook te worden uitgedragen. U moet op de zeepkist gaan staan en consequent de visie en strategie blijven verkondigen. U zult zien dat het maken van keuzes dan een stuk eenvoudiger wordt.

#Keuzestress : ‘Wordt het Microsoft en/of Google of …?’

Expanding Visions organiseert in maart in samenwerking met Openbaar Onderwijs Goeree-Overflakkee, DeBasisFluvius, OMO SG Tongerlo en het Twents Carmel College een 4-tal mini-seminars. De sprekers zijn ervaringsdeskundigen uit het onderwijs en collega’s van Expanding Visions die aan de wieg van deze vraagstukken hebben gestaan.

  • PO/SO woensdag 13 maart Gilze, lees hier verder.
  • PO/SO woensdag 20 maart in Arnhem, lees hier verder.
  • VO/MBO donderdag 14 maart in Roosendaal, lees hier verder.
  • VO/MBO donderdag 21 maart in Oldenzaal, lees hier verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *