Geen bezit maar gebruik: IT als dienst

IT als dienst, ofwel everything-as-a-service, kortweg XaaS). Het gebruiken in plaats van bezitten van producten wordt alsmaar populairder. Deze verschuiving is in onze maatschappij steeds meer zichtbaar en in verschillende vormen. Er zit een groot verschil tussen een deelauto en een ‘private lease’ auto maar beide vormen hebben ook veel overeenkomsten. U krijgt voor een vast bedrag een totaalpakket en u hoeft het product alleen nog maar te gebruiken. Ook bij IT middelen zien we deze verschuiving. Koopt u al uw IT producten nog? Waarschijnlijk is dat niet zo slim.

Veiliger op locatie dan in een datacenter?

De opkomst van de cloud heeft er direct voor gezorgd dat centrale IT voorzieningen zoals servers, maar ook applicaties, als dienst worden afgenomen. Er zijn, zeker in het onderwijs, ook bar weinig redenen om zelf een serverpark in te richten en te beheren. Het kost alleen maar geld en in kwalitatieve zin levert het ook niets op. Uw servers kunnen beter op school staan want dat is veiliger of beter te beheren? Beide argumenten zijn onzin. Datacenters bieden een dusdanige veiligheid en beschikbaarheid dat u zelf nimmer kan realiseren. Het technisch beheer is per definitie iets wat beter extern kan worden geplaatst. De technologie wordt steeds complexer waardoor uw IT-afdeling het nauwelijks meer kan bijbenen en de kosten om het extern te regelen liggen lager. Toch is het niet allemaal hosanna.

Van ‘beheer’ naar ‘regie’

Het afnemen van IT als dienst vraagt ook om een andere benadering. U gaat van ‘beheer’ naar ‘regie’. Dat vraagt ook wat van uw organisatie. Uw IT de schutting over gooien zonder hier goed over na te denken is vragen om problemen. Het is vooral een kwestie van aansturing en veel minder van technologie. Ik las recent een artikel waarin werd gesteld dat software als een dienst vanuit de cloud afnemen kon leiden tot problemen met het realiseren van noodzakelijke koppelingen tussen verschillende applicaties. Daar ben ik het niet mee eens. Technologisch maakt het (t.a.v. de koppelingen) niets uit of systemen allemaal bij u in huis staan of in die internetwolk. Het is ook zo dat de meeste software in het onderwijs (van leerlingvolgsystemen tot toepassingen van uitgevers) reeds als dienst wordt afgenomen. Het is dus een beetje een non-argument. Maar dat de gemiddelde IT-omgeving in het onderwijs steeds complexer wordt is evident.

Focus op het leren met IT

De volgende stap betreft de spullen die uw medewerkers en leerlingen daadwerkelijk in handen hebben: PC’s, laptops en tablets. Ook voor deze producten zien we de verschuiving van bezit naar gebruik. Een prima ontwikkeling. Het bezitten en vooral beheren van al deze IT-middelen is namelijk geen kerntaak van het onderwijs. Uw focus zou vooral moeten liggen op het toepassen ofwel het leren met IT in het onderwijs en (achterliggend) informatiemanagement. Want dat voegt daadwerkelijk waarde toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *