Waarom testen we niet vaker?

Zo tegen het einde van het schooljaar komen de plannen voor het nieuwe schooljaar langzamerhand tot uitvoering. Vaak worden er in de zomervakantie grotere wijzigingen in geautomatiseerde systemen aangebracht, zodat de gebruikers er zo min mogelijk last van hebben. Dat is natuurlijk een goed uitgangspunt, maar zoals ik ook afgelopen jaar heb gemerkt hadden zowel leerlingen, docenten en ouders last tot de kerstvakantie van een niet goed werkend systeem. Tot grote ergernis van menigeen.

In mijn overtuiging is dat gemakkelijk te voorkomen, en het middel daartoe is ‘Testen’. Ik kan niet begrijpen dat er zo weinig tijd in testen gestoken wordt.

Test op tijd

Nu zult u wel zeggen, dat doen we al, maar naar mijn mening dus niet genoeg, niet grondig en niet tijdig. Goed testen begint al voor de invoering van de wijzigingen. Eerst wordt ruim voor de vakantieperiode alvast een proef gedaan met een kopie van de echte gegevens en worden de wijzigingen getest. Testen door alle gebruikerssoorten, dus zowel als leerling, docent, ouder, etc. Maar ook op alle apparaten. De fouten die er dan uitkomen moeten hersteld worden door de leverancier. Daar hebben ze tijd voor nodig.

Testen kost tijd

Vervolgens moet er weer getest worden, en het ligt aan het tijdstip en de fouten of dat dan direct in de productie omgeving gebeurt of niet. Dit testen en herstellen van fouten door de leverancier zal een aantal keren gebeuren. Dat betekent dat er vooral tijd en capaciteit ingepland moet worden en er afspraken gemaakt moeten worden wie in de vakantie dit gaat doen. Want het is een illusie om te denken dat er met 1 middagje testen het allemaal wel klaar zal zijn.

Gonda Peters-Meijers, EV-gastblogger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *