Zijn ouderportals een inbreuk op de privacy van leerlingen?

Een aantal weken geleden was in het nieuws dat de Nationale Ombudsvrouw een app zoals bijvoorbeeld Magister die aanbiedt een inbreuk op de privacy van kinderen vindt. Kinderen zouden immers ook een keer moeten kunnen spijbelen zonder dat de ouders het direct weten. Of zelf moeten kunnen bepalen of ze hun ouders wel of niet vertellen dat ze een onvoldoende hebben gehaald voor Engels. Mijn primaire reactie: doe effe normaal!

Van deze tijd

Dat zou betekenen dat alle ouderportals die ouders inzicht bieden in het reilen en zeilen van hun kinderen op school inbreuk plegen op de privacy van leerlingen. Immers, de magister-app is ook niets anders dan een portal in de vorm van een app.

Is het juist niet een verworvenheid van deze tijd dat ouders altijd en direct inzicht hebben in de resultaten van hun kinderen en eventueel ook spijbelgedrag? Ouders zijn immers zolang hun kinderen minderjarig zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Vroeger belde school toch ook ouders op als hun kinderen spijbelden? Nu hoeft dat niet meer, hetgeen tijdswinst is voor de leerkracht of docent.

Het past toch ook bij de ontwikkeling die in ieder geval binnen het primair onderwijs plaatsvindt op het gebied van ouderparticipatie dat ouders goed geïnformeerd zijn? Dat maakt in ieder geval de 15 minuten-ouder-kindgesprekken een stuk efficiënter. Om met elkaar te kunnen overleggen moet immers iedereen over dezelfde informatie beschikken.

Wat vinden mijn kinderen ervan?

Ik dacht: laat ik mijn oudste twee kinderen eens vragen wat zij ervan vinden. Mijn vrouw en ik hebben namelijk ook allebei de Magister-app op onze telefoon staan.

Onze kinderen vinden het allebei geen probleem. Dit, zo gaven ze aan, omdat ze toch niet de indruk hebben dat wij er de hele tijd bovenop zitten. Ze zouden het anders vinden als wij iedere keer vragen of zij hun huiswerk van morgen voor bijvoorbeeld NLT al hebben gemaakt.

Nu zijn onze kinderen op dit vlak ook niet de lastigsten. Wij hebben ook allemaal een app op onze telefoon zodat we van elkaar kunnen zien waar iedereen is. Wij hebben dit vooraf met elkaar besproken en wij hebben uitgelegd dat wij dit graag wilden voor noodgevallen. Uiteraard gaat er geregeld één offline. Óf omdat ze op dat moment liever niet hebben dat wij weten waar ze zijn óf omdat de databundel bijna op is. Daar doen we dan verder ook niet moeilijk over en we vragen er nooit naar.

De oplossing?

Misschien zit daar wel de sleutel. Dat je goede afspraken met elkaar maakt over hoe je zodanig met deze eigentijdse toepassingen omgaat dat iedereen zich er goed bij voelt en iedereen er zijn/haar voordeel mee kan doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *