Mediawijsheid: Maak ze aardig, waardig en vaardig

Afgelopen vrijdag was ik in Beeld en Geluid in Hilversum bij de afsluiting van de week van de Mediawijsheid. Een week waarin 160.000 leerlingen van ruim 3.000 scholen meededen aan de game Mediamasters. Een bijeenkomst waarin het handboek Digitale Geletterdheid werd gepresenteerd. Waar ook diverse mensen hun licht lieten schijnen over het hoe en waarom van mediawijsheid. De diverse Ted-talks die een antwoord moesten geven op de vraag van Leon de Winter “Hoe wij kinderen hoop kunnen geven in deze tijden van digitalisering ” waren zeer de moeite waard.

Van digitale onthouding naar digitale vaardigheid

De eerste bijdrage was van de filosoof Hans Schnitzler die vertelde over een experiment van de Bildungsacademie. Hierbij waren studenten een week lang offline gegaan. Ik was even bang dat er een hartstochtelijk pleidooi zou komen om te stoppen met digitalisering van het onderwijs, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Schnitzlers betoog kwam er op neer dat digitale middelen goed moeten worden ingepast in het leven. Het is in feite net als met drinken: digitaliseer met mate. Anders loop je volgens Schnitzler het risico dat jongeren steeds minder in staat zijn te converseren en zich in te leven in anderen. Hetgeen hun zelfvertrouwen niet ten goede komt.

Daarmee was de toon gezet. In alle bijdragen die daarna kwamen stond de boodschap centraal dat digitalisering van het onderwijs cruciaal is. Maar ook dat we niet moeten doorschieten en er zorg voor moeten dragen dat kinderen vooral ook sociale wezens moeten worden met de nodige burgerzin. Ik moest in dat kader ook nog even denken aan een programma van Jelle Brandt Corstius over Robosapiens (cq humanoids). Hierin werd gesteld dat vrijwel alle mensen autistische kenmerken hebben. Daarom hebben zij de neiging zich af te zonderen als ze die kans wordt geboden. Bijvoorbeeld wanneer ze tegen een robot kunnen praten. Er zaten hele rare voorbeelden in het VPRO-programma. Bijvoorbeeld van een jonge vrouw die naar eigen zeggen samenwoonde met een robot. Overigens erg jammer dat Brandt Corstius de hele ontwikkeling rond Robosapiens in de aflevering die ik zag de seksuele hoek in trok. Een gemiste kans. Maar dat terzijde.

Pedagogisch kompas

Terug naar Beeld en Geluid. Nadia Demaret van de Vrijeschool in Delft presenteerde o.a. het pedagogisch kompas zoals weergegeven in onderstaande figuur.

Dit kompas richt zich op de persoonlijkheid van leerlingen en vormt mijns inziens een mooie aanvulling op de 21st century skills zoals we die kennen. De Vrijeschool, die tot doel heeft aardige, waardige en vaardige leerlingen af te leveren richting het VO, heeft overigens 5 leerlijnen ontwikkeld op basis waarvan aan het bijbrengen van de diverse vaardigheden gewerkt wordt. Met goed doordachte leerdoelen.

We hebben data-analisten nodig

Laatste boodschap die ik heb opgepikt is dat zodra we leerlingen computational thinking hebben bijgebracht we ze moeten leren werken met algoritmen en moeten opleiden tot data-analisten. Want daar zijn er nu en in de toekomst veel te weinig van. Terwijl we ze hard nodig hebben om in de toekomst als mensheid niet overgeleverd te zijn aan artificial intelligence.

Handelingssnelheid moet omhoog

Waar ik me net als anderen in de zaal een beetje zorgen om maak is dat SLO aangaf dat naar verwachting in 2021 de nieuwe kerndoelen en eindtermen beschikbaar komen waarin rekening is gehouden met voorgaande. Met de snelheid waarmee de technologie zich ontwikkeld zul je echt sneller moeten schakelen om de ontwikkelingen bij te benen. Anders blijf je per definitie achterlopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *