Digitaal versnellen of op de rem?

plaatje_tabletHet was feest deze week. De regering gaf zomaar 5,5 miljoen euro aan het onderwijs om alle scholen in Nederland aan supersnel internet te helpen. Maar zoals de VO-raad al direct aangaf stelt dat bedrag bitter weinig voor. Om het onderwijs echt toegang te geven tot de digitale snelweg is minimaal 65 miljoen euro nodig. In dat kader is die 5,5 miljoen natuurlijk een vrij treurig bedrag. Er spreekt in ieder geval een volledig gebrek aan ambitie uit. Dat dan weer wel. En dat terwijl in het onderwijs zelf de ambitie om de digitale versnelling door te voeren er van af spat.

Afhankelijkheid

Toen recent een grote stroomstoring een deel van het land trof werd direct duidelijk dat ook het onderwijs meer dan vroeger hierdoor getroffen werd. De directeur die op het journaal riep dat je zonder digiboarden geen les kon geven sloeg wellicht een beetje door. Maar de afhankelijkheid van de digitale techniek werd direct duidelijk. En dit gaat de aankomende jaren alleen maar toenemen. Op menig school (zeker in het VO) worden grootschalig laptops en tablets naar binnen gereden. Elke leerling zijn of haar eigen device is blijkbaar het credo. En dat lijkt mij gegeven de ambitie van het onderwijs logisch. Maar net als met die snelle internetverbindingen loopt men tegen de financiƫle grenzen aan en wordt er gewezen naar de overheid. Kom maar op met dat geld!

Ongelijkheid in het onderwijs

Volgens wederom de VO-raad, en nu in samenwerking met ouderorganisatie Ouders en Onderwijs en stichting Leergeld, vergroot de inzet van laptops (of iets vergelijkbaars) de ongelijkheid in het onderwijs. Sommige ouders kunnen namelijk die dure apparaten helemaal niet betalen terwijl de school waar hun kind heengaat dit wel verplicht. Het in het nieuwsbericht genoemde bedrag van 1200 euro voor een Apple Macbook is natuurlijk bizar. Er zijn prima devices beschikbaar voor veel minder geld. Voor het bedrag van 1 Macbook kan je ook 4 Chromebooks aanschaffen. Maar de discussie gaat natuurlijk verder dan dat.

Bring-your-own-device

Veel scholen die grootschalig inzetten op persoonlijke devices lopen tegen het probleem aan: wie gaat dit betalen? Je kan beargumenteren dat een laptop of tablet een leermiddel is. Dus moet het gratis zijn. Voor die leerling dan. Toch zijn er ook heel veel scholen waar zonder problemen die laptops voor de leerlingen worden ingezet. De financiering is divers: de school, de ouders of een mengvorm. Wat echter opvalt is dat veel scholen een gebrek aan inzicht hebben in wat IT nu daadwerkelijk kost. En als je dat niet weet dan worden discussies over financiering van die apparaten al gauw gevoerd op basis van emoties.

Rationeel beslissen

Of het nu snel internet is of laptops en tablets zijn, het gaat uiteindelijk over geld. Maar wat veel scholen niet of onvoldoende weten is dat er ook op IT besparingsmogelijkheden zijn. Juist het inzichtelijk maken van de kosten (en baten!) van IT in het onderwijs kan een school helpen om dat geld anders in te zetten. Bijvoorbeeld minder naar beheer en meer naar persoonlijke devices. Maar het begint bij inzicht. Dat is ook snel nodig want inmiddels is er maar een ding uit dat nieuwsbericht blijven hangen: die laptop van 1200 euro. Zo ken ik er nog wel een paar. Aan de slag dus met die cijfers om zo op rationele gronden een beslissing te nemen. Op naar digitaal versnellen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *