Een IT-contract opstellen heeft geen zin…

Vast wel eens mee te maken gehad. Een (Europese) aanbesteding uitgevoerd waarbij ook een IT-contract opgesteld wordt Het kost je veel tijd en geld om een goed inhoudelijk en juridisch dichtgetimmerd IT-contract op te stellen. Maar waar doe je het voor?

Heeft het nog wel zin om zoveel tijd en geld te besteden aan het opstellen van een IT-contract? In de praktijk blijkt namelijk dat contracten, nadat deze zijn getekend, in de ‘la’ verdwijnen. Hoeveel scholen zijn er die (jaarlijks) het IT-contract(en) uit die ‘la’ halen en gaan controleren of de geleverde IT-diensten of middelen nog in overeenstemming zijn met de gemaakte afspraken? Of dat afspraken moet worden aangepast omdat er een veranderende behoefte is?

Vaak wordt er geklaagd over de IT-leverancier. Want ze doen niet wat we willen of verwachten. We vergeten echter dat er afspraken zijn gemaakt die, naar blijkt uit de praktijk, in de meeste gevallen door de IT-leveranciers keurig worden opgevolgd. Dat maakt dat er helemaal geen reden tot klagen over de IT-leverancier is. Maar ja, je ervaart toch iets anders dan je van de IT-leverancier had verwacht.

Doorbreek die impasse door het IT-contract uit de ‘la’ te halen en deze te toetsen op:

  • de geleverde IT-diensten en middelen;
  • in hoeverre het contract aansluit op de behoefte en verwachtingen;
  • welke afspraken er moet worden gemaakt om de IT-diensten en -middelen weer in lijn met de behoefte en verwachtingen te brengen.

Wat is er aan de hand en wat maakt dat we ontevreden zijn over de IT-leverancier(s). Je bent niet de eerste die tot een verrassend inzicht komt. Al eens nagegaan wat die frustratie over en mismatch met de IT-leverancier u kost? Investeer dan in het toetsen van het IT-contract en verbeteren van de afspraken en daarmee de relatie. Die investering is snel terugverdiend.

Een goed contract opstellen is best, maar doe er dan ook wat mee!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *