De vakleerkracht in het tijdperk van “the flipped classroom”

flipping the classroomJe zult maar vakleerkracht zijn en geconfronteerd worden met “the flipped classroom”. Leerlingen maken zich de leerstof eigen via video-instructie en worden in dezelfde digitale omgeving getoetst. Op basis van de toetsresultaten wordt leerlingen al dan niet de volgende video aangeboden. Er is met andere woorden sprake van een adaptieve omgeving. Als je geluk hebt mag je als vakleerkracht die video’s zelf maken, maar de kans is groot dat gebruik wordt gemaakt van video’s van landelijke of internationale experts. Science fiction? nee. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Khan Academy of Coursera. Iets waar morgen iedereen mee werkt? Ook niet. Want welke vakleerkracht zit hier eigenlijk op te wachten?

 

Ontwikkelingen in de markt

In het WO kennen we sinds een aantal jaren de zogenaamde Massive Open Online Courses oftewel MOOC’s. Voor het PO hebben Methodelink en Cedicu methodegebonden video-instructies ontwikkeld. Voor eht VO leek er eerst niet zo veel te gebeuren, maar vorig jaar jaar sprak ik op de TEDex EDU in Amsterdam iemand die voorbereidingen aan het treffen was om een digitale leeromgeving met videomateriaal in te richten voor sportleraren. Een aantal weken geleden hadden wij op kantoor een presentatie van de Piramide-groep uit Almere, die een digitale leeromgeving aan het inrichten is voor het VO met daarin videoinstructies voor alle vakgebieden. Kortom: de markt is volop in beweging en er wordt hard aan gewerkt om de zogenaamde “flipped class room” te realiseren. Ook voor het VO.

 

Voordelen

De voordelen van video-instructies voor leerlingen zijn evident. Leerlingen kunnen de instructies net zo vaak kijken als zij willen, wanneer zij dit willen en waar zij dit willen. Door de video’s te laten maken door bijvoorbeeld landelijke experts is iedereen verzekerd van de best denkbare instructies. Wanneer ook een toetsmodule wordt ingebouwd zijn de leerlingen verzekerd van directe feedback en door een intelligent systeem in te richten kan via learning analytics de ontwikkeling van de leerlingen veel beter worden gevolgd.

Kortom: waarom zou je hier als leerkracht niet gelijk mee aan de slag gaan? Je kunt er zelf ook nog eens tijd mee besparen doordat het systeem adaptief kan worden ingericht (waardoor minder voorbereiding nodig is en differentiatie automatisch wordt toegepast) en het nakijken door het systeem gebeurt.

 

Fundamentele verandering van de rol van de vakleerkracht

Volgens mij gaat het toch nog wel even duren voordat video-instructie c.q. het “flipped class room” concept in het VO breed toegepast wordt. Het grijpt mijns inziens namelijk enorm in op het wezen van het werk van een vakleerkracht. Als hij/zij geluk heeft mag hij/zij de video’s zelf maken, maar dit zal waarschijnlijk steeds minder het geval zijn. Want waarom zou niet iedereen de scheikundelessen van Sieger Kooij gaan volgen of de geschiedenislessen van Joost van Oort? Vraag is wat in dat geval de rol wordt van de vakleerkracht. Wordt deze niet meer studiebegeleider en mentor. Zo ja? In hoeverre is er dan nog sprake van een vakleerkracht?

 

Beweging is nodig

Ik kan me voorstellen dat dit soort vragen ook bij leerkrachten opkomt. Met als waarschijnlijk gevolg dat zij de “flipped class room” niet omarmen. De meeste mensen hebben namelijk weerstand tegen verandering, en zeker tegen zo’n fundamentele. Gegeven de voordelen voor de leerlingen hoop ik niettemin dat veel leerkrachten in beweging komen. Ik denk namelijk dat de nieuwe technologieĆ«n sowieso hun weg naar het onderwijs gaan vinden. De bouwers van zeilschepen dachten ook dat de stoomboot het niet zou halen. Dus bleven zij zeilschepen bouwen en voordat ze het wisten waren er nieuwe partijen die stoomboten gingen bouwen en de markt over namen. Zo’n vaart zal het in het onderwijs wellicht niet lopen. Aan de andere kant: in het PO zagen ze de Steve Jobs scholen ook niet aankomen. Tijd dus om in beweging te komen. Bijvoorbeeld door als eerste stap het video-materiaal minimaal in aanvulling op het bestaande materiaal te gebruiken en op die manier een stuk verrijking te bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *